Norsk sykkelproduksjon – et kvalitetsstempel

Totalt antar vi at det har blitt produsert rundt 20 millioner sykler i Norges land opp gjennom tidene. Sykkelproduksjonen i Norge var altså omfattende før den aller siste sykkelen ble laget på DBS-fabrikken i år 2000. De første syklene ble montert i Norge i 1892, og dermed pågikk produksjonen i over 100 år før den tok slutt.

I dag produseres de fleste sykler i Asia, men det er fortsatt noen av de gode gamle norske syklene ute og triller på veiene, selv om det stadig blir færre igjen av dem. De få som finnes nå, er likevel både pene å se på og fortsatt av god kvalitet. Her kan du lese litt om de ulike norske sykkelmerkene.

DBS – Norges første sykkelprodusentGammel norsk sykkel

Mange varianter av ordspråk har kommet ut av forkortelsen DBS, som betyr «Den Beste Sykkel». De som vokste opp på 70-tallet og enda tidligere kjenner også uttrykket «dritt bak setet», som gjerne ble brukt dersom man hadde kjøpt seg sykkel av et annet merke, og ville forsøke å fremstille sin egen sykkel som bedre enn DBS-sykkelen. Men alle som har eid en DBS, vet at Den Beste Sykkel faktisk kunne stå for kvalitet og gode sykler med både varighet og holdbarhet.

Johan Øglænd, som startet selskapet allerede i 1892, begynte med å montere sykler for merker som tyske Hengstberg samt sykkelmerkene Fram og Viking. Selve egenproduksjonen av DBS-sykler startet i Sandnes i 1906, da den første DBS-en så dagens lys. DBS produserte også sykler av merkene Svithun, Vello, Trygg og Eiker, og disse merkene hadde sine egne agenter som solgte syklene videre ut til den norske forbrukeren via egne sykkelbutikker og sportsutstyrforretninger.

Johan Lefstad Cyclefabrik

Johan Lefstad Cyclefabrik var en av Norges andre produsenter av sykler, og produksjonen foregikk i Trondheim. Produksjonen her pågikk fra slutten av 1800-tallet og trolig frem til slutten av 1950-tallet. Sykkelmerker som ble laget av Johan Lefstads fabrikk, var Nidaros og Styria. Styria var også med og vant et av de første kappløpene på sykkel allerede i 1905.

Historie med endringer og forbedringer

Opp gjennom de mer enn 100 årene sykler ble produsert i Norge, antar vi at det ble laget mer enn 1300 sykkelmerker, og kanskje så mange som 2000 forskjellige. Det er ingen tvil om at sykler ble vel så populært som fremkomstmiddel i Norge som i de fleste andre land, og mye av populariteten skyldes den enkle fremkommeligheten. Spesielt i en tid der biler var for de mest velstående, før den ble allemannseie.

Sykkelen har endret seg svært mye fra da de første syklene i verden ble produsert. De norske produsentene var godt med på utviklingen, og blant annet var DBS med og produserte de aller første racersyklene med bukkehornstyre på 1970-tallet. Sykkelens historie er spennende – og verdt å ta vare på for fremtidige referanser.